Allmänna villkor

Del 1 – Allmänna bestämmelser

1. Allmänt
1.1 Dessa allmänna avtalsvillkor (”AVV”) gäller för samtliga avtal som ingås mellan Synliro AB och kunden.
1.2 Synliro AB erbjuder kunden olika byråtjänster. Detaljerad omfattning av tjänsterna fastställs i individuella avtal mellan Synliro AB och kunden.
1.3 Synliro AB ingår inte avtal med konsumenter eller privatpersoner.
1.4 Synliro AB har rätt att i eget namn och på egen bekostnad anlita underleverantörer för att utföra nödvändiga delar av tjänsten. Underleverantörer får i sin tur anlita egna underleverantörer. Synliro AB förblir i samtliga fall ensam avtalspart gentemot kunden. Underleverantörer anlitas inte om det står klart att detta skulle strida mot kundens legitima intressen.
1.5 Avvikande eller motstridiga allmänna villkor från kunden gäller endast om Synliro AB uttryckligen har godkänt dessa skriftligen.

2. Kundens medverkan
2.1 Om kunden tillhandahåller Synliro AB texter, bilder eller annat innehåll, ansvarar kunden för att sådant innehåll inte gör intrång i tredje parts rättigheter (t.ex. upphovsrätt) eller strider mot tillämplig lagstiftning. Det förtydligas härmed att Synliro AB enligt lag inte är behörigt att tillhandahålla juridisk rådgivning till kunden. Synliro AB är särskilt inte skyldig och har inte rätt att granska kundens affärsmodell och/eller kundens egna eller inköpta verk (t.ex. layouter, grafik, texter) i syfte att säkerställa dess förenlighet med gällande rätt. Synliro AB kommer i synnerhet inte att genomföra varumärkes- eller immaterialrättsliga granskningar av material som tillhandahålls av kunden. Om kunden ger specifika instruktioner gällande det som ska produceras, ansvarar kunden själv för dessa.
2.2 Kunden är skyldig att tillhandahålla all information, data, material (t.ex. uppgifter för webbplatsens sidfot, grafik etc.) och tillgångar som krävs för uppdragets genomförande, i korrekt och fullständig form. Kunden ansvarar även för att de instruktioner som ges till Synliro AB är förenliga med gällande lag.
2.3 Kunden ansvarar – såvida inget annat avtalats – själv för att införskaffa allt material som krävs för uppdragets genomförande (t.ex. grafik, videor) och ska överlämna detta till Synliro AB i god tid. Om kunden inte tillhandahåller detta material och inte heller ger specifika instruktioner, får Synliro AB – med beaktande av upphovsrättsliga krav – använda material från allmänt tillgängliga bildtjänster (t.ex. stockfoto-tjänster) eller ersätta innehållet med en platshållare.
2.4 Om enskilda delar av uppdraget kräver att ett personuppgiftsbiträdesavtal enligt artikel 28 i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) ingås, förbinder sig båda parter att teckna ett sådant avtal innan arbetet påbörjas. Ett avtalsutkast tillhandahålls av Synliro AB.
2.5 Synliro AB ansvarar inte för förseningar i projektgenomförandet som beror på att kunden lämnat nödvändigt material eller information för sent. Eventuella rättigheter enligt avsnittet ”Ansvar/Friskrivelse” påverkas inte av detta.
2.6 Om kunden inte uppfyller sina skyldigheter enligt denna punkt, har Synliro AB rätt att debitera kunden för eventuellt merarbete som uppstår till följd av detta (t.ex. kostnader för stockbilder och tidsåtgång för att hitta dessa).

Del 2 – Onlinenärvaro och teknik

3. Utveckling av webbplatser och webbshoppar (agil metod)
3.1 Om inte annat uttryckligen avtalats mellan parterna sker utveckling av nya eller utbyggnad av befintliga webbplatser/webbshoppar eller webbaserade komponenter (härefter kallat ”webbproduktion”) enligt agila arbetsmetoder. Övriga bestämmelser i dessa allmänna villkor förblir oförändrade.
3.2 Föremålet för avtal om webbproduktion mellan Synliro AB och kunden är normalt utveckling av nya webbplatser eller utbyggnad av befintliga (t.ex. integration av nya gränssnitt eller programmering av nya webbtjänster), med beaktande av kundens tekniska och/eller designmässiga specifikationer. Sådana avtal utgör ett uppdragsavtal som i svensk rätt kan jämföras med en kombination av avtal om tjänst och leverans (köpliknande avtal).
3.3 De tjänster som ska tillhandahållas framgår av det individuellt överenskomna avtalet mellan Synliro AB och kunden. Kunden lämnar in en förfrågan med en så detaljerad beskrivning som möjligt av det önskade innehållet (designinnehåll såsom bilder, layouter, logotyper, typsnitt m.m. ska, om inte annat avtalats, fastställas och tillhandahållas av kunden). Förfrågan betraktas som en inbjudan att lämna anbud från Synliro AB:s sida. Synliro AB granskar kundens önskemål med avseende på fullständighet, lämplighet (dock inte juridisk lämplighet), tydlighet, genomförbarhet och inbördes motsägelsefrihet, och lämnar därefter ett erbjudande. Först när kunden accepterar detta erbjudande uppstår ett bindande avtal.
3.4 Kunden kan när som helst framföra önskemål inom ramen för det ursprungliga avtalet. Sådana ändringar blir en del av det ursprungliga avtalet om båda parter godkänner dem skriftligen (t.ex. via e-post). I övrigt är Synliro AB endast skyldig att leverera de funktioner eller tjänster som uttryckligen anges i avtalet. Utökade tjänster måste avtalas separat och ersättas särskilt.
3.5 När webbplatsen är färdigställd kommer Synliro AB att begära godkännande (”acceptans”) från kunden.
3.6 För att Synliro AB ska kunna utföra sitt uppdrag krävs att alla nödvändiga uppgifter, data, mallar, grafik, typsnitt och/eller systemmiljöer från kundens sida tillhandahålls i rätt tid och lämpligt format. Förseningar till följd av sen inlämning av detta material från kundens sida är Synliro AB inte ansvarigt för.
3.7 Synliro AB är endast skyldigt att kontrollera rättigheter, tillhandahålla eller integrera plugins och/eller verktyg (t.ex. statistikfunktioner) eller certifikat (t.ex. SSL/TLS), om detta uttryckligen överenskommits i det individuella avtalet. Kunden har – om inget annat uttryckligen avtalats – inte rätt till utlämnande av grafik, källkod, (utvecklings-)dokumentation, manualer eller annan kompletterande dokumentation.
3.8 Om inte annat avtalats är de levererade webbplatserna optimerade för webbläsarna Chrome, Safari, Firefox och Edge i deras två senaste versioner. Sökmotoroptimering (SEO) ingår endast om detta avtalats uttryckligen. Optimering för mobila enheter sker endast om detta uttryckligen överenskommits.
3.9 Synliro AB är varken behörigt eller skyldigt att ge kunden juridisk rådgivning i frågor som rör marknadsrätt, konsumentskydd, märkning eller annan rättslig reglering enligt svensk rätt. Det är kundens eget ansvar att informera sig om och efterleva relevanta regler för sin webbshop samt att vid behov anlita juridisk expertis.
3.10 Efter att webbplatsen eller delar av den färdigställts kan Synliro AB erbjuda kunden underhålls- och supporttjänster. Synliro AB är dock inte skyldig att lämna ett sådant erbjudande och kunden är inte skyldig att acceptera det. Sådana tjänster kräver alltid ett separat avtal. Om inget separat avtal om underhåll träffas, är det kundens ansvar att själv uppdatera och underhålla webbplatsen tekniskt. Synliro AB bär inget ansvar för eventuella säkerhetsbrister som uppstår genom användning av föråldrad tredjepartsprogramvara som kan utnyttjas för olagliga syften (t.ex. hacking).

4. Underhåll och support av webbplatser / webbshoppar
4.1 Efter att en webbplats eller delar därav färdigställts kan Synliro AB erbjuda kunden tekniskt underhåll och support (nedan kallat ”underhållsavtal”). Synliro AB kan även erbjuda underhåll av tredjepartswebbplatser. Synliro AB är dock inte skyldig att lämna ett sådant erbjudande, och kunden är inte heller skyldig att acceptera det. Sådana tjänster förutsätter alltid en separat överenskommelse.
4.2 Innehållet i underhållsavtalen är i första hand felsökning och åtgärdande av tekniska störningar samt uppdatering av webbplatsen vid behov för att säkerställa kompatibilitet med aktuella versioner av vanliga webbläsare. Ytterligare tjänster, såsom regelbundna uppdateringar, kan överenskommas i ett individuellt avtal.
4.3 Förutsättning för underhållet är att det material som ska underhållas är kompatibelt med Synliro AB:s systemmiljö. Kompatibiliteten kan t.ex. påverkas negativt av föråldrade komponenter eller av att kunden själv har gjort egna ändringar. Om kompatibilitet inte föreligger, ansvarar kunden själv för att återställa den (t.ex. genom uppdateringar) eller att anlita Synliro AB separat för detta ändamål.
4.4 Synliro AB ansvarar inte för fel eller störningar som orsakats av kundens egna ändringar eller av andra fel utanför Synliro AB:s kontroll. Bestämmelserna under avsnittet ”Ansvar och friskrivning” gäller även här.
4.5 Om inte annat överenskommits omfattar underhållsavtalet endast tekniskt underhåll, inte redaktionella uppdateringar av innehållet på webbplatsen. Synliro AB ansvarar i synnerhet inte för att hålla information såsom juridiska texter (t.ex. integritetspolicy eller impressum) uppdaterade.

5. Design av trycksaker
5.1 Föremålet för designavtal inom tryckområdet mellan Synliro AB och kunden är i regel utformning av trycksaker enligt kundens designönskemål (t.ex. utformning av banderoller, affischer, skyltar, flyers, roll-ups, fordons- eller skyltdekor, textilier eller logotyper). Mellan parterna ingångna designavtal är att betrakta som tjänsteavtal med resultatansvar. Avvikande omfattning kan avtalas separat.
5.2 De specifika tjänsterna fastställs i ett individuellt avtal mellan Synliro AB och kunden. Kunden skickar först en förfrågan med en så tydlig beskrivning som möjligt av önskade designtjänster. Denna förfrågan är att betrakta som en uppmaning till Synliro AB att lämna ett erbjudande. Synliro AB kommer att granska förfrågan med avseende på fullständighet, lämplighet (dock ej juridisk bedömning av t.ex. tredje parts rättigheter), tydlighet, genomförbarhet och eventuella motsägelser, och därefter lämna ett erbjudande. Ett bindande avtal uppstår först när kunden accepterar detta erbjudande.
5.3 Efter avtalets ingående kan ett ytterligare brief hållas vid behov för att förtydliga kundens krav. Kunden har då möjlighet att inkomma med ytterligare önskemål, så länge dessa ryms inom det ursprungliga avtalet. Om det behövs kan även ett rebrief göras innan det slutgiltiga materialet tas fram. Ändringar blir en del av det ursprungliga avtalet först efter att båda parter har bekräftat dem skriftligen (t.ex. via e-post). I övrigt är Synliro AB endast skyldig att leverera det som uttryckligen avtalats. Tilläggstjänster kräver separat avtal och ersättning.
5.4 När det avtalade materialet är färdigställt kommer Synliro AB att be kunden att godkänna arbetet.
5.5 Om inget annat överenskommits har kunden rätt till två korrekturvändor. Klagomål på den konstnärliga utformningen kan efter dessa vändor inte åberopas. Önskar kunden ytterligare ändringar efter detta, ska dessa bekostas av kunden separat.
5.6 Förutsättning för Synliro AB:s arbete är att kunden före projektstart lämnar allt nödvändigt material (t.ex. texter, mallar, grafik) i fullständig och användbar form. Förseningar som uppstår på grund av försenat eller uteblivet underlag från kundens sida är Synliro AB helt utan ansvar för. Om kunden inte lämnar underlaget i tid har Synliro AB rätt att fakturera kunden för den extra tid som uppstår.
5.7 Ersättningen regleras i ett individuellt avtal mellan parterna. I övrigt gäller tillämplig lagstiftning.
5.8 Om inte annat uttryckligen avtalats och det inte följer något annat av avtalets syfte, är Synliro AB:s ansvar vid framtagande av tryckmaterial begränsat till leverans av en tryckfärdig fil (t.ex. PDF, JPG eller PNG). Kunden har ingen rätt till originalfiler eller öppna arbetsfiler (t.ex. från designprogram).

6. Hantering av tryckuppdrag
6.1 Synliro AB erbjuder kunder hantering av uppdrag för framställning av trycksaker (t.ex. flyers, broschyrer, affischer, kataloger). Synliro AB åtar sig de åtgärder som krävs enligt överenskommelse, inklusive kommunikationen med det tryckeri som utför tryckningen. Beroende på vad parterna kommer överens om kan tjänsterna erbjudas som direktuppdrag eller som förmedlingsuppdrag.
6.2 Om parterna avtalar om ett direktuppdrag, trycker Synliro AB produkterna själva eller anlitar ett tryckeri i eget namn och för egen räkning. I detta fall är Synliro AB ensam avtalspart gentemot kunden. Något avtal mellan kunden och tryckeriet uppstår inte. Synliro AB fakturerar kunden direkt för trycksakerna, och kunden godkänner leveransen direkt gentemot Synliro AB.
6.3 Om parterna istället avtalar om ett förmedlingsuppdrag, ingår Synliro AB avtal med ett tryckeri i kundens namn och för kundens räkning, eller förmedlar ett sådant avtal. Synliro AB agerar då endast som mellanhand och blir inte part i avtalet. Avtalsförhållandet uppstår uteslutande mellan kunden och tryckeriet. Synliro AB informerar kunden om alla viktiga steg och samordnar detaljerna kring avtalet (särskilt vad gäller typ av produkt, pris och kvantitet) med kunden och följer dennes instruktioner. Tryckeriets aktuella priser och/eller villkor gäller. Kunden betalar direkt till tryckeriet och godkänner leveransen gentemot detsamma. Kunden ansvarar själv för att granska det färdiga materialet med avseende på fel och brister. Synliro AB ansvarar inte för tryckkvaliteten, innehållet eller egenskaperna hos det tryckta materialet. I händelse av tvist tillhandahåller Synliro AB kunden all relevant information, i den mån det är juridiskt möjligt. Något ytterligare stöd vid krav eller reklamationer gentemot tryckeriet är inte Synliro AB:s ansvar. Bestämmelserna i avsnittet ”Ansvar / Friskrivning” påverkas inte av detta.
6.4 Kunden är skyldig att noggrant kontrollera allt tryckmaterial (innehåll och teknisk utformning) innan det överförs till tryckeriet. Om inget annat avtalats kontrollerar inte Synliro AB materialet före överföring. Tryckning sker först efter att kunden gett sitt slutgiltiga godkännande.
6.5 Om ett visst filformat krävs (t.ex. PDF, InDesign) åligger det kunden att tillhandahålla materialet i detta format.

7. Framtagning av texter / Copywriting
7.1 Synliro AB framställer texter för kunden, såsom pressmeddelanden, webbinlägg, reklamtexter med mera. Innehållet och omfattningen av dessa texter avtalas individuellt mellan parterna.
7.2 Så snart de överenskomna texterna har färdigställts, översänder Synliro AB dessa till kunden för godkännande. Om inget annat avtalats har kunden rätt till två korrekturomgångar. Klagomål som rör den stilistiska utformningen eller införandet av ny information efter den andra korrekturomgången är i regel uteslutna. Önskar kunden ytterligare ändringar, ska merkostnaden bäras av kunden.
7.3 Om Synliro AB har fått i uppdrag att publicera texterna, sker publiceringen – om inget annat avtalats – först efter att kunden har godkänt dem. Godkännandet räknas samtidigt som ett formellt godtagande av texterna. Vid pressmeddelanden fastställs efter godkännandet ett datum för distribution till medier. Om kunden själv ska publicera texterna eller låta någon annan göra det, ska kunden först godkänna texterna. Om publicering sker innan ett uttryckligt godkännande lämnats, räknas detta som ett godkännande.
7.4 För fel som upptäcks efter godkännande/godtagande ansvarar Synliro AB endast i enlighet med bestämmelserna i avsnittet ”Ansvar / Friskrivning”.

8. Språkgranskning och korrekturläsning
8.1 Synliro AB debiterar i regel enligt antal tecken inklusive mellanslag och fotnoter i det inskickade dokumentet. Följande tjänster erbjuds: a) korrekturläsning och b) språkgranskning (lektorat).
8.2 Synliro AB korrigerar enligt aktuell svensk rättstavning och följer vid språkgranskning APA-stilen och Harvard-standarden. Önskar kunden korrektur enligt äldre stavningsregler eller enligt annan standard, ska detta avtalas särskilt.
8.3 Den korrigerade texten returneras enligt det som avtalats i uppdragsbekräftelsen, antingen i pappersform eller i digital form. Synliro AB ansvarar inte för att leveransen når fram till mottagaren. Alla avtalsenliga skyldigheter anses uppfyllda när de korrigerade texterna skickats enligt överenskommen leveransmetod. Elektronisk leverans (t.ex. via e-post) sker på kundens egen risk. Vid elektronisk överföring ansvarar kunden för den slutgiltiga kontrollen av överförda texter och filer, då ändringar under överföringen inte kan uteslutas. Synliro AB ansvarar inte för skador orsakade av datavirus eller liknande.
8.4 Målet med korrekturläsning är att i möjligaste mån minska de fel som kunden gjort i originaltexten. Detta innebär att texten kontrolleras avseende stavning, grammatik, interpunktion och avstavning, och att ändringar markeras på ett tydligt och spårbart sätt. Kunden är medveten om att ett stort antal fel i originaltexten (t.ex. mer än tio fel per sida) kan påverka resultatet, vilket innebär att vissa fel kan kvarstå även efter korrekturläsningen. Vid upprepade fel räcker en enda anmärkning från korrekturläsaren. Någon garanti för felfrihet lämnas inte.
8.5 Målet med språkgranskning (lektorat) är korrekt hantering av hänvisningar och källor samt att förbättra textens språk, stil, läsbarhet och begriplighet. Ändringar markeras så att de är tydliga för kunden. Kunden är medveten om att ett stort antal fel i originaltexten (t.ex. mer än tio fel per sida) kan påverka resultatet, vilket innebär att vissa fel kan kvarstå även efter språkgranskningen. Vid upprepade fel räcker en enda anmärkning från korrekturläsaren. Någon garanti för felfrihet lämnas inte.
8.6 Stilistiska och innehållsmässiga ändringar är förslag som baseras på korrekturläsarens språkkänsla och ska alltid granskas och godkännas av kunden. Synliro AB ansvarar därför inte för dessa typer av ändringar.
8.7 Synliro AB ansvarar endast för fel om dessa uppstått genom uppsåt eller grov vårdslöshet, och högst upp till det totala värdet av det aktuella uppdraget. Eventuella klagomål ska lämnas inom 7 kalenderdagar efter leverans, med tydlig motivering och angivande av exakt textavsnitt. Om reklamation inte sker i tid anses arbetet vara godkänt. Vid berättigade reklamationer ska Synliro AB ges skälig tid för rättelse. Om rättelse inte är möjlig har kunden rätt till skälig nedsättning av ersättningen.
8.8 Om kunden inte framför klagomål enligt punkt 8, övergår hela ansvaret för textens korrekthet på kunden vid godkännande, eller senast vid utgången av reklamationsfristen. För eventuella ändringar som kunden gör i efterhand ansvarar Synliro AB inte, även om ändringarna sker inom reklamationsfristen.
8.9 Kunden är ansvarig för det juridiska innehållet i texterna som bearbetats av Synliro AB.
8.10 Alla texter behandlas konfidentiellt. Synliro AB förbinder sig att iaktta tystnadsplikt om all information som kommer till företagets kännedom i samband med uppdraget. Elektronisk kommunikation och dataöverföring sker dock på kundens risk. Synliro AB kan inte garantera absolut datasäkerhet vid elektronisk överföring, då obehöriga åtkomster inte helt kan uteslutas.

9. Utformning och koncept för grafik och logotyper (designs)
9.1 Synliro AB åtar sig, efter överenskommelse med kunden, att utforma och designa grafik och/eller logotyper (hädanefter kallade ”designs”).
9.2 Kunden ska först lämna en förfrågan till Synliro AB med en så noggrann beskrivning som möjligt av de önskade designlösningarna. Denna förfrågan utgör en inbjudan för Synliro AB att lämna ett erbjudande. Synliro AB kommer, efter bästa förmåga och efter noggrann prövning, att kontrollera kundens önskemål vad gäller fullständighet, lämplighet (med undantag för juridisk lämplighet, särskilt avseende tredje parts rättigheter), tydlighet, genomförbarhet och motsägelsefrihet, och utifrån detta lämna ett erbjudande. Ett avtal uppstår först när kunden accepterar erbjudandet.
9.3 För att Synliro AB ska kunna utföra uppdraget ska kunden innan arbetets början tillhandahålla alla nödvändiga uppgifter (t.ex. färgdefinitioner) i lämpligt format. Om kunden inte fullgör denna skyldighet kan Synliro AB debitera kunden för den därigenom uppkomna extra tidsåtgången.
9.4 Om inget annat avtalats, har kunden rätt till två omgångar av korrigeringar per design. Efter dessa två korrigeringsomgångar kommer inga ytterligare ändringsönskemål eller reklamationer (särskilt avseende den konstnärliga utformningen) att beaktas. Om kunden önskar fler ändringar efter de avtalade korrigeringsomgångarna, kan Synliro AB erbjuda detta mot en extra ersättning som ska avtalas separat.
9.5 När den överenskomna designen är färdigställd kommer Synliro AB att uppmana kunden att godkänna arbetet. Designerna skickas till kunden i ett vanligt förekommande filformat.
9.6 Synliro AB gör inget uttryckligt ansvar för att slutliga designer är lagligt tillåtna, särskilt avseende varumärkes- och konkurrensrätt eller andra immaterialrättsliga skydd (såsom varumärken, mönsterskydd, patent m.m.) eller för deras registrerbarhet i offentliga register.
9.7 Synliro AB ger kunden de användningsrättigheter som krävs för det avsedda syftet med designen.
• För logotyper ges, om inte annat avtalas, en obegränsad, exklusiv rätt att använda designen i tid, plats och omfattning. Enskilda grafiska element i logotyperna får dock användas för andra verk, så länge det inte uppstår förväxlingsrisk med den ursprungliga logotypen.
• För övriga designer ges, om inte annat avtalats, en icke-exklusiv användningsrätt.
• Överföring av användningsrätten till tredje part kräver ett separat avtal med Synliro AB.
• Skisser och utkast som presenteras under korrigeringsomgångarna får inte användas, kopieras eller spridas av kunden, varken i original eller modifierad form, utan uttryckligt tillstånd från Synliro AB.
9.8 Användningsrätterna övergår till kunden först efter full betalning av den avtalade ersättningen.
9.9 Om inget annat avtalats kan Synliro AB kräva att en lämplig upphovsrättsnotis placeras på verken på en lämplig plats.

10. Kontakt med supportlinjer
10.1 Om det under skapande- eller programmeringsarbetet för kundens uppdrag blir nödvändigt att kontakta supportlinjer av olika slag för vidare assistans med att slutföra uppdraget, ska detta arbete debiteras kunden enligt den avtalade timtaxan, oavsett om lösningen eller resultatet från supporten även kan komma att användas för andra kunder.
10.2 Om kunden eller uppdragsgivaren inte samtycker till detta enligt punkt 10.1, ska kunden själv ansvara för att kontakta supporten och lösa problemen. Eventuella förseningar i arbetet eller leveransen till följd av detta får inte drabba Synliro AB, utan ansvaret för tidsförseningarna ligger på kunden.
10.3 Kunden eller uppdragsgivaren ska skriftligen via e-post till Synliro AB (info@synliro.com) innan uppdragets start meddela vem som är ansvarig för att kontakta supportlinjer i samband med arbetet och slutförandet av uppdraget.

Del 4 – Försäljning av hårdvara

11. Omfattning och allmänna anmärkningar om försäljning av hårdvara
11.1 Denna del gäller för avtal om försäljning och/eller leverans av lös egendom (”hårdvara”), oavsett om Synliro AB tillverkar hårdvaran själv eller köper in den från leverantörer (§§ 433, 650 BGB). Om inget annat avtalats gäller de allmänna villkoren (AGB) i den version som var giltig vid kundens beställningstidpunkt, eller åtminstone den senaste skriftliga version som meddelats kunden, som ramavtal även för liknande framtida avtal, utan att Synliro AB behöver hänvisa till dem i varje enskilt fall.
11.2 Rättsligt viktiga meddelanden och anmälningar från kunden avseende avtalet (t.ex. tidsfrist, reklamation, hävning eller prisavdrag) ska lämnas skriftligen eller i textform (t.ex. brev, e-post, fax).

12. Leveransvillkor, riskövergång och mottagningsförsening
12.1 Leverans sker från lager, vilket även är platsen för fullgörelse av leveransen och eventuell efterföljande fullgörelse. På kundens begäran och bekostnad skickas hårdvaran till annan angiven leveransadress (transportköp). Om inget annat avtalats har Synliro AB rätt att själv bestämma leveranssättet (särskilt transportföretag, transportväg, emballage).
12.2 Risken för varans slumpmässiga förlust eller försämring övergår senast vid leveransen till kunden. Vid transportköp övergår risken för slumpmässig förlust eller försämring av hårdvaran samt risken för försenad leverans när hårdvaran lämnas över till transportören, speditören eller annan person eller institution som ansvarar för transporten.
12.3 Om kunden försenar mottagandet, underlåter att samarbeta eller om leveransen försenas av andra orsaker som kunden ansvarar för, har Synliro AB rätt att kräva ersättning för därmed uppkomna skador inklusive merkostnader (t.ex. lagerkostnader). Synliro AB debiterar då en schablonersättning om … EUR per kalenderdag, räknat från leveranstiden eller – om ingen leveranstid avtalats – från meddelandet om att hårdvaran är redo för leverans.
12.4 Leveranstiden avtalas individuellt eller anges av Synliro AB vid orderbekräftelse.
12.5 Om Synliro AB inte kan hålla bindande leveranstider av orsaker som Synliro AB inte ansvarar för (t.ex. bristande tillgänglighet av prestation), ska Synliro AB omedelbart informera kunden och samtidigt ange den nya beräknade leveranstiden. Om prestationen inte heller finns tillgänglig inom den nya leveranstiden, har Synliro AB rätt att helt eller delvis häva avtalet.
12.6 Förseningsansvaret för Synliro AB regleras enligt tillämpliga lagbestämmelser.

13. Äganderättsförbehåll
13.1 Den levererade varan (äganderättsförbehållsvaran) förblir Synliro AB:s egendom tills samtliga fordringar som Synliro AB har mot kunden, nuvarande eller framtida, inklusive samtliga saldoanspråk från löpande konto, är fullständigt reglerade. Om kunden bryter mot avtalet – särskilt om kunden är i dröjsmål med betalning – har Synliro AB rätt att häva avtalet efter att ha gett kunden en rimlig tidsfrist för fullgörande. Kunden står för transportkostnaderna vid återtagandet. Återtagandet av varan från Synliro AB utgör ett avtalsförfarande som innebär hävning av avtalet. Även om Synliro AB utmäter äganderättsförbehållsvaran, är detta att betrakta som hävning av avtalet. Återtagen vara får Synliro AB sälja eller på annat sätt förfoga över. Intäkten från sådan försäljning ska kvittas mot kundens skuld till Synliro AB efter avdrag för rimliga kostnader för försäljningen.
13.2 Kunden ska vårda varan med äganderättsförbehåll väl och på egen bekostnad försäkra den till nyttjandevärde mot brand, vatten- och stöldskador. Eventuella underhålls- och servicearbeten ska kunden utföra i tid och för egen kostnad.
13.3 Kunden får använda varan och sälja den vidare i sin normala affärsverksamhet så länge kunden inte är i betalningsdröjsmål. Kunden får däremot inte pantsätta varan eller överlåta den som säkerhet. Kundens fordringar på sina köpare som uppkommer vid vidareförsäljning av varan, liksom övriga fordringar kopplade till varan gentemot tredje part (särskilt fordringar vid skadestånd eller försäkringsersättningar), inklusive samtliga saldoanspråk från löpande konto, överlåts härmed i säkerhet till Synliro AB i sin helhet. Synliro AB accepterar denna överlåtelse.
13.4 Kunden får driva in dessa överlåtna fordringar i eget namn för Synliro AB:s räkning så länge inte Synliro AB återkallar denna fullmakt. Synliro AB:s rätt att själv driva in fordringarna påverkas inte; Synliro AB kommer dock inte att göra detta eller återkalla fullmakten så länge kunden fullgör sina betalningsskyldigheter korrekt.
13.5 Om kunden bryter mot avtalet – särskilt vid betalningsdröjsmål – kan Synliro AB kräva att kunden uppger vilka fordringar som överlåtits och deras gäldenärer, meddelar gäldenärerna om överlåtelsen samt överlämnar alla handlingar och uppgifter som Synliro AB behöver för att göra fordringarna gällande.
13.6 Eventuell bearbetning eller ombildning av varan sker alltid för Synliro AB:s räkning. Om varan sammanfogas med andra varor som inte tillhör Synliro AB, förvärvar Synliro AB gemensamt ägande i den nya varan i förhållande till varans värde (fakturabelopp inklusive moms) i förhållande till de andra varorna vid sammanfogningstillfället. För den nya varan gäller i övrigt samma regler som för varan med äganderättsförbehåll.
13.7 Om varan sammanfogas eller blandas med andra varor som inte tillhör Synliro AB så att de inte kan separeras, förvärvar Synliro AB gemensamt ägande i den nya varan i förhållande till värdet av varan (fakturabelopp inklusive moms) i förhållande till de andra varorna vid sammanfogningstillfället. Om sammanfogningen sker så att kundens vara betraktas som huvudvara, är kunden och Synliro AB överens om att kunden överlåter en andel i ägandet till Synliro AB. Synliro AB accepterar denna överlåtelse.
13.8 Kunden ska förvara såväl det enskilda som gemensamma ägandet för Synliro AB:s räkning.
13.9 Vid utmätning av varan eller annan tredjeparts inblandning ska kunden påtala Synliro AB:s äganderätt och omedelbart skriftligen informera Synliro AB så att äganderätten kan hävdas. Om tredje part inte ersätter Synliro AB:s eventuella kostnader för detta, bär kunden ansvaret för dessa kostnader.
13.10 På kundens begäran är Synliro AB skyldig att frigöra säkerheter i den mån deras realiserbara värde överstiger kundfordringarna med mer än 10 %. Synliro AB har rätt att välja vilka säkerheter som ska frigöras.

Del 5 – Försäljning av programvara

14. Allmänna villkor för försäljning av programvara
14.1 Synliro AB erbjuder bland annat programvara till försäljning. Avtalet avser en bestående överlåtelse av den avtalade programvaran (hädanefter: Programvaran) inklusive dokumentation. Synliro AB:s programvara är avsedd enbart för kundens användning.
14.2 Kunden erhåller följande tjänster: Programvaran på ett datamedium, såvida inte annat avtalats att kunden istället ska ladda ner programvaran från en server som tillhör Synliro AB, en installationsanvisning samt en onlinehjälp som möjliggör att under drift hämta och skriva ut förklaringar till programmets funktioner.
14.3 Installationen av programvaran utförs av kunden, såvida inte en installation av Synliro AB uttryckligen avtalats.
14.4 En utbildning i användning av programvaran kan beställas av kunden mot särskild ersättning.

15. Särskilda försäljningsvillkor för programvara
15.1 Funktionaliteten och de tekniska användningsförutsättningarna för programvaran baseras i första hand på beskrivningen i användardokumentationen. Programvarans funktion förutsätter att den körs i en lämplig teknisk miljö.
15.2 För programvara från Synliro AB tillhandahåller Synliro AB kunden originalanvändardokumentationen från tillverkaren. Det finns ingen skyldighet att leverera ytterligare dokumentation. Om kunden önskar en mer omfattande skriftlig dokumentation kan denne meddela Synliro AB detta önskemål före avtalets ingående. I sådant fall kommer Synliro AB att lämna ett erbjudande om sådan utökad dokumentation.
15.3 Programvaran kan, för att verifiera rätten till användning, överföra data till Synliro AB. Om rätt till användning saknas visas en motsvarande varning i programvaran.
15.4 Under testkörningar och installation ansvarar kunden för att kvalificerad och utbildad personal finns på plats och att andra aktiviteter som rör datorsystemet pausas vid behov. Före varje installation måste kunden säkerställa att all data är säkerhetskopierad.

16. Användningsrättigheter
16.1 Kunden erhåller vid full betalning av det avtalade vederlaget en enkel, obegränsad rätt att använda den avtalade programvaran inom ramen för avtalet och licensbeviset. Före full betalning av det avtalade vederlaget gäller äganderätten till samtliga datamedier samt överlämnad användardokumentation som säkerhet. Programvaran får endast användas av högst lika många fysiska personer samtidigt som det antal licenser som kunden har förvärvat. Den tillåtna användningen omfattar installation av programvaran, inladdning i arbetsminnet samt av kunden avsedd användning. Antalet licenser samt art och omfattning av användningen regleras i övrigt av licensbeviset. Kunden har under inga omständigheter rätt att hyra ut, underlicensiera, offentligt tillgängliggöra programvaran trådbundet eller trådlöst, eller på annat sätt göra den tillgänglig för tredje part, vare sig mot ersättning eller utan ersättning, t.ex. genom Application Service Providing eller som ”Software as a Service”. Punkt 16.4 påverkas inte av detta.
16.2 Kunden är berättigad att göra en säkerhetskopia om detta är nödvändigt för att trygga den framtida användningen. Kunden ska på säkerhetskopian tydligt ange ”Säkerhetskopia” samt en upphovsrättsnotis från tillverkaren.
16.3 Kunden är endast berättigad att dekompilera och kopiera programvaran i den mån det är tillåtet enligt lag. Detta gäller dock endast under förutsättning att Synliro AB på begäran inte tillhandahåller kunden de nödvändiga uppgifterna inom rimlig tid.
16.4 Kunden får överlåta den förvärvade kopian av programvaran till tredje part för permanent bruk, under förutsättning att licensbeviset och dokumentationen överlämnas. I detta fall ska kunden helt upphöra med användningen av programvaran, ta bort samtliga installerade kopior från sina datorer och radera eller överlämna alla övriga kopior på andra datamedier, såvida kunden inte är skyldig enligt lag att behålla dem längre. På Synliro AB:s begäran ska kunden skriftligen bekräfta fullföljandet av dessa åtgärder eller redogöra för skälen till förlängd förvaring. Kunden ska dessutom avtala med tredje part att denne följer den rättsram som anges i denna punkt. En uppdelning av förvärvade licensvolymer är inte tillåten.
16.5 Om kunden använder programvaran utöver den förvärvade användningsrätten, både kvalitativt (med avseende på användningens art) eller kvantitativt (med avseende på antalet licenser), ska kunden omedelbart förvärva de nödvändiga rättigheterna för tillåten användning. Om detta inte sker, kommer Synliro AB att hävda sina rättigheter.
16.6 Upphovsrättsnotiser, serienummer och andra identifierande kännetecken får inte tas bort eller ändras från programvaran.

17. Garanti
17.1 Synliro AB garanterar att programvaran har den avtalade beskaffenheten samt att kunden kan använda programvaran utan att göra intrång i tredje parts rättigheter. Garantiansvaret gäller inte för fel som beror på att programvaran används i en hårdvaru- eller mjukvarumiljö som inte uppfyller kraven enligt licensbeviset eller för ändringar och modifikationer som kunden har gjort i programvaran utan laglig rätt, utan giltigt avtal eller utan skriftligt godkännande från Synliro AB.
17.2 Kunden ska omedelbart efter mottagandet kontrollera programvaran för uppenbara fel och omedelbart underrätta Synliro AB om sådana fel föreligger; annars är garantiansvaret för dessa fel uteslutet. Detsamma gäller om ett sådant fel upptäcks senare
17.3 Vid sakfel har Synliro AB i första hand rätt till avhjälpande, det vill säga efter eget val att avhjälpa felet (”efterbättring”) eller leverera ersättningsvara. Vid ersättningsleverans kan kunden behöva acceptera en ny version av programvaran, såvida detta inte medför oskäliga nackdelar. Vid rättsliga fel ska Synliro AB efter eget val antingen tillhandahålla kunden en rättsligt felfri användningsmöjlighet eller ändra programvaran så att inga tredjepartsrättigheter längre kränks.
17.4 Synliro AB har rätt att utföra garantireparationer hos kunden. Synliro AB uppfyller sin efterbättringsplikt också genom att tillhandahålla uppdateringar med automatisk installationsrutin för nedladdning på sin hemsida och erbjuda telefonstöd för att lösa eventuella installationsproblem.
17.5 Kundens rätt att vid två misslyckade försök till efterbättring eller ersättningsleverans efter eget val kräva prisavdrag eller häva köpet förblir opåverkad. Återkallelserätt föreligger inte vid obetydliga fel.
17.6 Med undantag för skadeståndsanspråk preskriberas garantianspråk för sakfel efter ett år. Preskriptionstiden börjar löpa vid leverans av programvaran på datamedium, eller vid nedladdning från internet efter meddelande och aktivering av åtkomstuppgifter.
17.7 Bestämmelserna i detta avsnitt går före bestämmelserna under avsnittet ”Felansvar” i övriga villkor.
17.8 Om parterna har ett underhållsavtal, gäller de avtalade tidsfristerna för felavhjälpning enligt detta avtal.

Del 6 – Andra tjänster

18. Fjärrunderhåll
18.1 Synliro AB utför på uppdrag av kunden fjärrunderhåll på kundens system (nedan kallat ”Fjärrunderhåll”).
18.2 Innehållet i fjärrunderhållet är att åtgärda funktionsstörningar samt att vid behov ge stöd vid installation eller uppdatering av applikationsprogramvara; stöd vid problem i applikationer; analys och avhjälpande av fel; sökning efter möjliga tekniska felorsaker. Vidare tjänster, såsom regelbundet underhåll, säkerhetskopiering, virusskydd m.m., kan eventuellt avtalas individuellt.
18.3 Fjärrunderhållet sker under Synliro AB:s arbetstider och efter överenskommelse med kunden om exakt tidpunkt.
18.4 Inom ramen för fjärrunderhållet kan Synliro AB få full tillgång till kundens datasystem. Kunden ansvarar själv för konfiguration av säkerhetsåtgärder, särskilt för önskad åtkomstkontroll, avslut av anslutningar, säker dataöverföring, om inte annat avtalats individuellt.
18.5 Innan själva fjärrunderhållet påbörjas genomgår Synliro AB en inloggningsprocedur med autentisering. Fjärråtkomsten startar när kunden ger tillträde till systemet. Kunden ska vid behov kunna avbryta fjärrunderhållet eller kontrollera pågående processer och ändringar. För detta ändamål ska underhållsarbetet och felavhjälpningen ske så att kunden kan följa processerna i systemet. Avvikande överenskommelser kan träffas – särskilt gällande obevakat underhåll av kunden.
18.6 Synliro AB förbinder sig att radera personuppgifter som lagrats under underhållsåtgärden så snart dessa inte längre behövs för åtgärden. Undantaget är loggning av själva underhållsåtgärden. Synliro AB behandlar alla, genom fjärrunderhållet kända affärsprocesser, företags- och affärshemligheter, lösenord och kundinformation strikt konfidentiellt och använder dem varken för egen räkning eller för tredje parts räkning.
18.7 Den programvara eller teknik som används för fjärrunderhållet bestäms i princip av kunden. Synliro AB kan dock rekommendera programvara. Programvillkoren för programvaruleverantören kan dessutom gälla.
18.8 Synliro AB ansvarar inte för funktionsstörningar eller inkompatibilitet som orsakas av kundens egenmäktiga ändringar eller andra fel utanför Synliro AB:s ansvarsområde; bestämmelserna under ”Ansvar/Skadestånd” förblir opåverkade.

19. Rådgivning och support inom informationsteknologi
Synliro AB erbjuder kunden allmänna rådgivningstjänster inom olika områden av informationsteknologi. Inom ramen för tjänsteleveransen åtar sig Synliro AB endast att ge rådgivning efter bästa förmåga och övertygelse samt – om tillämpligt – baserat på aktuell kunskapsnivå och teknikens standard. Rådgivningstjänsterna utgör en tjänst enligt Avtalslagen (1915:218). Ett specifikt resultat åtar sig Synliro AB endast att uppnå om detta uttryckligen har garanterats. Även rådgivning baserad på eller med beaktande av specifika normer (t.ex. DIN-standarder eller yrkesrättsliga regler) åligger endast om detta uttryckligen avtalats.

20. Säkring av data
Kunden ansvarar i grunden själv för att säkerställa korrekt och regelbunden dataskydd. Synliro AB kan erbjuda kunden dataskyddstjänster. Omfattning och typ av säkerhetskopiering regleras i individuellt avtal. Om lagringsutrymmet för säkerhetskopior är begränsat, informeras kunden om detta vid avtalets ingående. En revisionssäker lagringsmetod för säkerställda data åligger endast om detta uttryckligen avtalats. Recoverytjänster från Synliro AB åligger endast om detta uttryckligen avtalats.

21. Webbhotell
21.1 Synliro AB erbjuder även hostingtjänster till kunden. För att kunna leverera sina tjänster kan Synliro AB använda servrar från tredjepartsleverantörer. Kunden kommer att informeras om eventuella tredjepartsleverantörer innan avtal tecknas. Den specifika tjänsteomfattningen regleras i individuella avtal mellan parterna.
21.2 Om inget annat avtalats, ansvarar Synliro AB vid uppdrag för webbhotell för administration och förvaltning av data. Kunden har som huvudregel inte tillgång till administrationsbackend för hostingsystemet, såvida parterna inte kommit överens om något annat.
21.3 Tillgängligheten för de servrar som Synliro AB använder för hosting är minst 99 % i årsmedeltal. Undantagna är tider då servrarna är otillgängliga på grund av händelser utanför Synliro AB:s kontroll (force majeure, tredje parts agerande, tekniska problem utanför Synliro AB:s inflytande etc.).
21.4 Om inget annat avtalats har kunden ingen rätt till fast IP-adress för sin webbplats. Tekniska eller rättsliga ändringar kan ske när som helst och förbehålls.
21.5 Kunden är skyldig att hålla sina lösenord och andra inloggningsuppgifter – om sådana tillhandahållits av Synliro AB – hemliga och att inte vidarebefordra dem till tredje part. Kunden ansvarar själv för eventuell missbruk från tredje part, såvida inte Synliro AB är ansvarigt för detta.
21.6 Det åligger kunden att regelbundet skapa säkerhetskopior av sina hostade data. Om kunden inte kan göra detta själv, ska Synliro AB eller annan fackmässigt lämplig tredjepart anlitas för säkerhetskopiering. Kunden ansvarar själv för eventuell dataförlust som uppstår på grund av bristande säkerhetskopiering.
21.7 På det tillhandahållna lagringsutrymmet får inga innehåll sparas som är förolämpande, extremistiska, glorifierar eller bagatelliserar våld, hetsande mot folkgrupp, högerextremistiska, diskriminerande, grundlagsfientliga, skadliga för ungdomar eller pornografiska, eller som kränker tredje parts rättigheter (t.ex. varumärkes- och upphovsrätt) eller annan tillämplig lag eller god sed (särskilt straffrätt och ordningsrätt), eller innehåller skadlig kod eller skadlig programvara. Om Synliro AB får kännedom om att otillåtna innehåll i denna mening kan finnas på det tillhandahållna lagringsutrymmet, kommer följande åtgärder att vidtas:
• Synliro AB kommer omedelbart att göra en ytlig granskning av det berörda innehållet. Om granskningen visar att otillåtna innehåll inte kan uteslutas, kan Synliro AB efter eget gottfinnande tillfälligt blockera innehållet eller vidta andra åtgärder som är lämpliga för riskbedömningen, upp till och inklusive borttagning av innehållet. Synliro AB kommer att begära yttrande från kunden och ge rimlig tid för detta.
• När kundens yttrande har inkommit eller om kunden inte har yttrat sig inom den angivna tiden, fattar Synliro AB ett slutgiltigt beslut om hur det berörda innehållet ska hanteras. Åtgärder som kan bli aktuella är bl.a.: varning; permanent blockering eller borttagning av innehåll; tillfällig blockering av kunden (alternativt delvis blockering); ordinarie eller extra uppsägning av avtalet; polisanmälan eller anmälan till tillsynsmyndighet (om det finns brottsmisstanke som kan utgöra fara för liv, hälsa eller säkerhet är Synliro AB enligt lag skyldig att anmäla detta). Synliro AB kommer att fatta beslut efter noggrann och objektiv bedömning, med hänsyn till allvaret i överträdelsen, antalet överträdelser, potentiell påverkan på Synliro AB:s tjänster, dess kunder och andra tredje parter, kundens beteende (t.ex. insikt om överträdelsen), skuld (avsikt, oaktsamhet), motiv (om känt) samt kundens yttrande (om sådant finns).
• Synliro AB kommer att informera kunden om bedömningen, resultatet och de beslutade åtgärderna, såvida inte rättsliga skäl hindrar detta.
• Synliro AB granskar inte aktivt innehållet och genomför inte automatiska kontroller av lagrat innehåll om inget annat anges. Synliro AB agerar dock när otillåtet innehåll upptäcks eller rapporteras av tredje part. Om kunden får kännedom om sådant innehåll kan denne alltid kontakta Synliro AB, t.ex. via kontaktuppgifterna i legal information.

Del 7 – Rådgivning

22. Allmänna rådgivningstjänster
Synliro AB erbjuder kunden rådgivningstjänster inom områdena GDPR, IT-management, digital skyltning, videosystem för övervakning och videokonferenssystem. Inom ramen för tjänsteleveransen åtar sig Synliro AB endast att ge rådgivning efter bästa förmåga och samvete och – i förekommande fall – baserat på aktuell kunskapsnivå och teknikens standard. Rådgivningstjänsterna utgör en tjänst enligt Avtalslagen (1915:218). Ett visst resultat ska endast levereras om detta uttryckligen har garanterats. Även rådgivning baserad på eller med hänsyn till specifika normer (t.ex. DIN-normer eller yrkesrättsliga regler) åligger endast om detta uttryckligen avtalats.

Del 8 – Övriga bestämmelser

23. Priser och ersättning
Ersättningen för tjänster från Synliro AB regleras genom individuell avtal mellan parterna och baseras i regel på offert.

24. Godkännande
Om ett entreprenadarbete har avtalats kan Synliro AB kräva att godkännandet sker skriftligen; skriftligt godkännande är endast obligatoriskt om Synliro AB begär detta från kunden. Bestämmelserna om godkännande enligt svensk lag (t.ex. Avtalslagen och Konsumenttjänstlagen) förblir i övrigt opåverkade. Godkännandeperioden fastställs till 2 veckor från meddelandet om att arbetet är slutfört, såvida inte särskilda omständigheter i det enskilda fallet kräver en längre period, vilket Synliro AB i så fall kommer att meddela kunden separat. Om kunden inte yttrar sig inom denna period eller inte vägrar godkännande på grund av ett fel, anses arbetet vara godkänt.

25. Felansvar
Ett obetydligt fel ger inte rätt till reklamation. Synliro AB har rätt att välja hur felet ska åtgärdas. Preskriptionstiden för fel och andra krav är ett (1) år; denna förkortning av preskriptionstiden gäller inte för krav som grundar sig på uppsåt, grov vårdslöshet eller skada på person eller hälsa orsakad av Synliro AB. Preskriptionstiden förnyas inte om en felrättelse har genomförts inom ramen för reklamationsansvaret. I övrigt gäller den lagstadgade garantin för fel.

26. Avtalstid vid löpande avtal
Om inte annat avtalats i eller utanför dessa allmänna villkor gäller en minsta avtalstid på 12 månader för löpande avtal. Uppsägningstiden är 3 månader. Om avtalet inte sägs upp i tid före avtalets slut förlängs det automatiskt med ytterligare 12 månader. Rätten till omedelbar uppsägning av avtalet utan uppsägningstid av saklig anledning förblir opåverkad.

27. Rättighetsöverföring, egen marknadsföring och omnämningsrätt
27.1 Synliro AB beviljar kunden, efter fullständig betalning av uppdraget, en enkel, icke-överförbar nyttjanderätt till motsvarande arbetsresultat. Ytterligare rättigheter kan avtalas individuellt.
27.2 Om inget annat avtalats, ger kunden härmed Synliro AB uttryckligt tillstånd att använda projektet för egen marknadsföring (referenser/portfolio) på ett rimligt sätt offentligt. Synliro AB har särskilt rätt att marknadsföra affärsrelationen med kunden och på allt marknadsföringsmaterial samt vid alla marknadsföringsåtgärder ange sig som upphovsman utan att kunden har någon ersättningsrätt för detta.
27.3 Synliro AB har dessutom rätt att placera sitt eget namn med länk i en rimlig form i sidfoten och i kontaktinformationen (impressum) på den eller de webbplatser som Synliro AB skapat, utan att kunden har rätt till ersättning för detta.

28. Sekretess
28.1 Synliro AB ska behandla alla affärsförhållanden som blir kända för företaget, särskilt men inte uteslutande tryckmaterial, layouter, storyboard, siffermaterial, ritningar, ljudband, bilder, videor, DVD, CD-ROM, minneskort, lösenord, interaktiva produkter samt andra handlingar som innehåller filmer och/eller radiopjäser och/eller andra upphovsrättsligt skyddade material från kunden eller företag knutna till kunden, med strikt sekretess. Synliro AB förbinder sig att ålägga alla anställda och/eller tredje parter (t.ex. leverantörer, grafiker, programmerare, filmproducenter, ljudstudios m.fl.) som har tillgång till dessa affärsförhållanden samma sekretesskyldighet. Sekretessplikten gäller tidsobestämt och fortsätter även efter avtalets upphörande.

29. Ansvar / Befrielse
29.1 Synliro AB ansvarar fullt ut enligt alla rättsgrunder vid uppsåt eller grov vårdslöshet, vid uppsåtlig eller vårdslös skada på liv, kropp eller hälsa, vid garantiåtaganden, såvida inte annat är avtalat, samt vid tvingande ansvar såsom enligt produktskadelagen. Om Synliro AB vårdslöst åsidosätter en väsentlig avtalsförpliktelse, är ansvaret begränsat till den avtalsenliga, förutsebara skadan, såvida inte ansvar enligt föregående mening är obegränsat. Väsentliga avtalsförpliktelser är sådana skyldigheter som enligt avtalets innehåll åligger Synliro AB för att uppnå avtalets syfte, vars fullgörande möjliggör korrekt genomförande av avtalet och som kunden regelmässigt kan förlita sig på. I övrigt är Synliro AB:s ansvar uteslutet. Dessa ansvarsbestämmelser gäller även för Synliro AB:s eventuella medhjälpare och lagliga företrädare.
29.2 Kunden ska hålla Synliro AB skadeslös från alla krav från tredje part som riktas mot Synliro AB på grund av kundens överträdelser av dessa allmänna villkor eller gällande lagstiftning.

30. Hantering av otillåtna innehåll
30.1 Om Synliro AB tillhandahåller lagringsutrymme (t.ex. i samband med hosting) får inga innehåll lagras på detta utrymme som är förolämpande, extremistiska, våldsbejakande eller våldsförhärligande, hetsande mot folkgrupp, högerextremistiska, diskriminerande, grundlagsfientliga, skadliga för ungdomar eller pornografiska, som bryter mot tredje parts rättigheter (t.ex. varumärkes- och upphovsrätt) eller annan tillämplig lagstiftning eller god sed (särskilt brottsbalken och ordningslagen), eller som innehåller skadlig kod eller skadlig programvara.
Om Synliro AB får kännedom om att otillåtna innehåll enligt denna punkt kan finnas lagrade på det tillhandahållna lagringsutrymmet, kommer följande åtgärder att vidtas:
30.2 Synliro AB kommer omedelbart att göra en preliminär granskning av det aktuella innehållet. Om denna granskning visar att otillåtet innehåll inte kan uteslutas, kan Synliro AB efter eget gottfinnande tillfälligt blockera innehållet eller vidta andra lämpliga åtgärder, upp till och inklusive radering av innehållet. Synliro AB kommer att begära en förklaring från kunden och ge denne en rimlig tidsfrist för svar.
30.3 När kundens svar har mottagits, eller om kunden inte svarar inom den angivna tidsfristen, kommer Synliro AB fatta ett slutgiltigt beslut om hur innehållet ska hanteras. Följande åtgärder kan bli aktuella: varning; permanent blockering eller radering av innehållet; tillfällig blockering av kunden (alternativt partiell blockering); ordinarie eller extra uppsägning av avtalet; polisanmälan eller anmälan till ordningsmyndighet (om ett brott föreligger som kan utgöra fara för liv, hälsa eller säkerhet är Synliro AB enligt lag skyldig att anmäla detta). Synliro AB kommer att fatta beslut efter noggrann och objektiv bedömning med särskild hänsyn till brottets allvar, antal tidigare överträdelser, potentiella effekter på Synliro AB:s tjänster, dess kunder och tredje part, kundens allmänna beteende (t.ex. insiktsförmåga angående överträdelsen), skuldgrad (uppsåt, vårdslöshet), motiv bakom överträdelsen (i den mån detta är möjligt att bedöma) samt kundens yttrande (om sådant finns).
30.4 Synliro AB kommer att informera kunden om bedömningen, dess resultat och de vidtagna åtgärderna, såvida det inte finns rättsliga hinder för detta.
30.5 Synliro AB kommer inte att proaktivt granska lagrat innehåll och – om inget annat avtalats – inte heller genomföra automatiserade kontroller av uppladdat innehåll. Synliro AB kommer dock att agera så snart otillåtet innehåll upptäcks av företaget själv eller rapporteras av tredje part. Om kunden själv får kännedom om sådant innehåll kan denne när som helst kontakta Synliro AB, till exempel via kontaktuppgifterna i företagsinformation.

31. Avslutande bestämmelser
31.1 De avtal som ingås mellan Synliro AB och kunderna regleras av svensk materiell rätt med undantag för FN:s konvention om avtal om internationella köp av varor (CISG).
31.2 Om kunden är näringsidkare, juridisk person under offentlig rätt eller offentligrättsligt specialförmögenhet eller saknar allmän svensk domsrätt, avtalar parterna att Synliro AB:s säte ska vara exklusiv domstolsort för alla tvister som uppstår ur detta avtalsförhållande; exklusiva domstolsorter påverkas dock inte av detta.
31.3 Det uppmärksammas att vid uppdrag till (webb)designers ska normalt en avgift betalas till den svenska Künstlersozialkasse (konstnärssocialförsäkringsfonden). Detta är en lagstadgad avgift enligt lagen om socialförsäkring för självständiga konstnärer och publicister (KSVG). Avgiften ska kunden själv anmäla och betala till Künstlersozialkasse. Synliro AB har ingen påverkan på avgiftens storlek eller omfattning. Anmälan och betalning av avgiften åligger helt kunden.
31.4 Synliro AB har rätt att ändra dessa allmänna villkor av sakligt motiverade skäl (t.ex. förändringar i rättspraxis, lagstiftning, marknadsförhållanden eller affärs- och företagsstrategi) med iakttagande av en skälig uppsägningstid. Befintliga kunder kommer att informeras via e-post senast två veckor före ändringens ikraftträdande. Om kunden inte invänder inom den angivna tidsfristen anses samtycke till ändringen ha lämnats. Invänder kunden, träder ändringarna inte i kraft; i detta fall äger Synliro AB rätt att häva avtalet med omedelbar verkan vid ändringens ikraftträdande. Meddelandet om avsedd ändring av dessa villkor kommer att ange tidsfristen och konsekvenserna av invändning eller utebliven sådan.

Gäller från och med den 2025-06-01

Rulla till toppen